Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Znajdziesz tu odpowiedzi na najważniejsze kwestie dotyczące zasad, dokumentów i procesu składania wniosków w ramach Europejskiej Inicjatywy Społecznej oraz pytania, które najczęściej pojawiają się podczas przygotowania i realizacji przedsięwzięć. Sekcja będzie na bieżąco aktualizowana wraz z pojawianiem się nowych pytań.
Czy możliwa będzie realizacja zadania w ramach Europejskiej Inicjatywy Społecznej (EIS) polegająca na dokończeniu budowy świetlicy wiejskiej?
Roboty wykończeniowe w świetlicy (np. malowanie, płytkowanie sanitariatów, montaż instalacji itp.) oraz zagospodarowanie terenu przy zbudowanej świetlicy (chodniki, miejsca parkingowe zgodnie z warunkami EIS do 15% wartości przyznanego grantu), budowa placu zabaw, ławek i zakup do świetlicy w niezbędnego wyposażenia (np. stoły, krzesła czy też tablica interaktywna oraz zakup artykułów niezbędnych do zapewnienia pełnej funkcjonalności zrealizowanych zadań zgodnie z warunkami EIS do 50% wartości przyznanego grantu) są możliwe do sfinansowania w ramach EIS.
Należy jednak pamiętać, że każda inwestycja realizowana w ramach EIS musi mieć charakter inicjatywy oddolnej. Należy też wspomnieć, że gdyby uznano, że tego rodzaju inwestycja ma mieć miejsce na terenie miejskim, to niemożliwa jest budowa nowej drogi, parkingu oraz zwiększenie pojemności/przepustowości istniejącej infrastruktury tego typu.
Czy organizacja pozarządowa może otrzymać grant w ramach EIS, jeśli posiada umowę użyczenia nieruchomości od gminy, a nie prawo własności, i jaki jest minimalny wymagany okres trwania takiej umowy?
Jest możliwość uzyskania grantu przez organizację pozarządową zarówno w przypadku posiadania umowy użyczenia nieruchomości od gminy jak i prawa własności. Jednak należy pamiętać o tym, iż umowa użyczenia nieruchomości musi być zawarta nie tylko na czas trwania umowy o powierzenie grantu, ale również na okres trwałości, czyli czas, w jakim przedsięwzięcie będące przedmiotem umowy o powierzenie grantu musi zostać utrzymane, zgodnie z zasadami o których mowa w art. 65 rozporządzenia ogólnego. W ramach EIS wynosi on 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz grantodawcy.
Czy w ramach EIS i środków przewidzianych dla organizacji pozarządowych, wnioski grantowe będą mogły składać również stowarzyszenia zwykłe?
Każde stowarzyszenie zwykłe co do zasady spełnia wymogi dotyczące grantobiorców w ramach EIS i tym samym jest uprawnione do składania wniosków w konkursach grantowych.
Należy jednak pamiętać o dodatkowych obostrzeniach obowiązujących w ramach EIS. Wspomniane organizacje muszą działać na rzecz społeczności lokalnej subregionu lub Aglomeracji, dla którego ogłoszony jest konkurs grantowy. Obowiązkowe jest również posiadanie celów statutowych wpisujących się w cel planowanego przedsięwzięcia. Nieodzowne jest również posiadanie przez grantobiorcę tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością, na której realizowane będą zadania składające się na przedsięwzięcie.
Jaka dokumentacja będzie wymagana jako załącznik do wniosku grantowego w zakresie budowlanym, np. kosztorysy, pozwolenia na budowę, zgłoszenia, projekty budowlane, program funkcjonalno-użytkowy?
Dokumenty budowlane takie jak: pozwolenia na budowę, zgłoszenia, projekty budowlane, program funkcjonalno-użytkowy, nie będą wymagane na tym etapie, jednak będą musieli Państwo przedstawić szacunkowe koszty dla każdego z zadań składających się na przedsięwzięcie.
Czy koszty dokumentacji projektowej będą kwalifikowalne?
Zgodnie z zapisami Regulaminu przyznawania grantów na realizację przedsięwzięć w ramach Europejskiej Inicjatywy Społecznej grantodawca dopuszcza możliwość kwalifikowalność kosztów związanych z przygotowaniem i realizacją przedsięwzięcia (tj. koszty: dokumentacji technicznej, uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń, zatrudnienia koordynatora lub innej osoby odpowiedzialnej za przedsięwzięcie), jeśli wydatki te są ponoszone w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny. Niniejsze koszty nie mogą przekroczyć 5% kwoty udzielonego grantu i zostały poniesione w związku z jego realizacją po podpisaniu umowy o powierzenie grantu oraz przed zakończeniem finansowej realizacji przedsięwzięcia.
Czy będzie wymagane studium wykonalności?
Studium wykonalności nie będzie wymaganym dokumentem.
Czy możliwe jest w ramach Europejskiej Inicjatywy Społecznej sfinansowanie zadania polegającego na rozbudowie budynku świetlico-remizy wiejskiej (z przeznaczeniem na magazyn wyposażenia wykorzystywanego w świetlicy), jeżeli ze środków EIS sfinansowane zostanie część zamierzenia budowlanego, na które wydane jest pozwolenie na budowę?
Planuje się podział zamierzenia budowlanego na dwa etapy: rozbudowa budynku świetlico-remizy w stanie surowym zadaszonym oraz prace termomodernizacyjne dotyczące całego obiektu remizo-świetlicy (włączając tę część zaprojektowaną obecnie do rozbudowy).
Nie ma możliwości realizacji przedsięwzięcia w zaproponowanej formie.
Jednym z kluczowych aspektów w trakcie oceny wniosków grantowych (zadań składających się na wniosek) będzie kompleksowość planowanego wsparcia i jego komplementarność z innymi działaniami realizowanymi na danym terenie lub przez dany podmiot. Zaplanowane w ramach przedsięwzięcia zadania powinny mieć charakter inicjatyw oddolnych, tj. powinny angażować konkretną, szeroką grupę osób, której problem dotyczy i być ukierunkowane na osiągnięcie konkretnego rezultatu oraz być realizowane w oparciu o diagnozę potrzeb zgodnie z zapisami Regulaminu przyznawania grantów na realizację przedsięwzięć w ramach Europejskiej Inicjatywy Społecznej.
Propozycja podziału rozbudowy i wpisanie do wniosku grantowego pierwszego etapu danej rozbudowy nie spełnia powyższych założeń, gdyż stan surowy, zgodnie z definicją, oznacza etap budowy, w którym konstrukcja budynku jest osiągnięta, a prace wykończeniowe jeszcze się nie rozpoczęły, czyli następuje po stanie zerowym i poprzedza stan surowy zamknięty. W takim przypadku budynek nie spełnia danej funkcji użytkowej dla społeczności lokalnej.
Ponadto należy mieć na uwadze konieczność zachowania trwałości realizowanego przedsięwzięcia zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 Podrozdział 2.6. Trwałość projektu.
Czy jest możliwość wsparcia realizacji placów zabaw/ obszarów rekreacyjnych na obszarach wiejskich?
W ramach projektu przewidziane jest wsparcie dla lokalnych inicjatyw oddolnych, które mają pozytywny wpływ na rozwój społeczności. Projekt umożliwia przyznanie grantów gminom oraz organizacjom pozarządowym na realizację małych inwestycji, m.in. takich jak place zabaw, tereny rekreacyjne czy boiska. Gmina może uzyskać granty na realizację przedsięwzięć zgłoszonych wcześniej przez mieszkańców. Tego rodzaju inicjatywy, wynikające z zaangażowania mieszkańców, doskonale wpisują się w założenia programu i mogą uzyskać wsparcie finansowe w ramach Funduszy Europejskich dla Opolszczyzny 2021–2027.
Czy do wniosku należy załączyć dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie diagnozy społecznej?
Regulamin przyznawania grantów na realizację przedsięwzięć w ramach Europejskiej Inicjatywy Społecznej, § 2 Przygotowanie grantobiorcy do składania wniosku grantowego, szczegółowo opisuje proces identyfikacji potrzeb wśród lokalnej społeczności, w oparciu o przeprowadzoną diagnozę jako element niezbędny zadania składającego się na przedsięwzięcie. Zgodnie z Regulaminem, do wniosku grantowego należy załączyć m.in.:
- potwierdzenie zamieszczenia ogłoszenia,
- zestawienie wszystkich propozycji zadań zgłoszonych przez mieszkańców,
- protokół ze spotkania wraz z listą obecności osób biorących udział w spotkaniu i sprawowanej przez nich funkcji.
Czy Radny i Burmistrz, pracownik gminy, który będzie weryfikował wnioski przekazywane do głosowania mogą złożyć projekt oddolny?
Zadania składające się na przedsięwzięcie finansowane w ramach grantu muszą być poprzedzone identyfikacją potrzeb wśród lokalnej społeczności, w oparciu o przeprowadzoną diagnozę.
Zgodnie z zapisami Regulaminu przyznawania grantów na realizację przedsięwzięć w ramach Europejskiej Inicjatywy Społecznej na etapie zgłaszania oraz wyboru zadań do wniosku grantowego należy unikać konfliktu interesów, tj. sytuacji wskazanej w art. 61 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zgodnie z którym: „Do celów ust. 1 konflikt interesów istnieje wówczas, gdy bezstronne i obiektywne pełnienie funkcji podmiotu upoważnionego do działań finansowych lub innej osoby, o których mowa w ust. 1, jest zagrożone z uwagi na względy rodzinne, emocjonalne, sympatie polityczne lub związki z jakimkolwiek krajem, interes gospodarczy lub jakiekolwiek inne bezpośrednie lub pośrednie interesy osobiste.
Cały powyższy proces został szczegółowo opisany we wspomnianym Regulaminie w § 2 Przygotowanie grantobiorcy do składania wniosku grantowego.
Jak rozumieć zapis: „Preferowane jest wsparcie istniejącej infrastruktury, natomiast nowe inwestycje będą dopuszczalne tylko w wyjątkowych, uzasadnionych okolicznościach” w przypadku zgłoszenia projektu np. budowy nowego placu zabaw lub miasteczka rowerowego lub siłowni zewnętrznej?
Zapis: „nowe inwestycje będą dopuszczalne tylko w wyjątkowych, uzasadnionych okolicznościach” i wskazane przykłady, nie wskazują na konieczność odrzucenia takiej inwestycji, a jedynie wymagają uzasadnienia i potwierdzenia wystąpienia jasno określonej luki między stanem obecnym a oczekiwanym, planowanej do wsparcia inwestycji, popartej identyfikacją potrzeb.